Voordat je op reis gaat, heb je een bepaalde voorstelling van zo’n land gemaakt. Soms klopt dat, soms helemaal niet.
De markt ziet er precies zo uit als in de talloze series die we gezien hebben. Oude vrouwtjes die op een rij achter wat groentes zitten. Veel kramen met dezelfde vis. Op het platteland zijn er inderdaad boeren die rijden op een soort grasmaaier met een karretje erachter.
Het grote aantal identieke torens van 20 hoog met flats met piepkleine ramen blijft ons verbazen. Nooit gezien in films en series, maar ze staan overal.
We dachten dat veel mensen wel Engels zouden spreken. In de streek waar we nu zijn, spreekt niemand Engels, ook in de hotels niet. Dat maakt mensen soms erg verlegen. De vertaal app doet wonderen. Veel vriendelijk knikken, ook als iemand je een verhaal begint te vertellen. Beleefd is iedereen. En wij dus ook. Wel aangenaam.
We hebben een auto gehuurd. In de Lonely Planet gids van vorige jaar wordt dat sterk ontraden. Veel te gevaarlijk.
Na een weekje autorijden vinden we het al met al erg meevallen. Weinig onbeschoft weggedrag. Weinig getoeter. Bij Busan is het wel erg druk, maar dat is ook een stad met 4 miljoen inwoners. Op de meeste 4 baans buitenwegen mag je niet harder dan 80. Tot ergernis van Leonie. De verkeersveiligheid is beter dan in Italië en Portugal. Het aantal verkeersdoden in Seoul ligt op het niveau van Noorwegen.
Veel wegen zijn tolwegen. Wij hebben een kastje in de auto, die registreert wanneer we door een tolpoortje gaan. Dat kan gewoon met 50 km per uur. Er worden kleine bedragen: 1000 won, dat is 65 cent. Het echte rekeningrijden. Nooit geweten hoeveel tunnels hier zijn. We hebben er honderden gehad. Ze zijn heel bang dat je in slaap valt in een tunnel. Daarvoor hebben ze talloze dingen verzonnen. Knipperlichten, ribbels op de weg, fluittonen, muziek.
Naar een eiland in het zuiden reden we uren over wegen met verkeersdrempels, vaak een gele geschilderde band over de weg, soms echt. Je leert wel af om daar met 50 per uur over heen te rijden. Heel veel verkeersborden en maatregelen. Ze houden enorm op. En dat is juist de bedoeling. Het is niet voor niets dat het verkeer al jaren veiliger wordt.
90% van de verkeersborden kunnen wie niet lezen en dat vereenvoudigt het voor ons.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten