maandag, december 21, 2015
Burco fiets
Soms is het hier net een rijdend fietsmuseum. Ik zie hier mensen voorbij peddelen op fietsen die ik sinds 1960 niet meer gezien heb. Een rijdende fietsenmaker is bezig met een fiets van een taxichauffeur te repareren. Het is een Burco. Een Amsterdams merk dat al een tijdje niet meer bestaat. Veel fietsen zijn hier nadat de Hollanders zijn vertrokken achtergebleven. En een aantal van die fietsen worden nog steeds gebruikt. Als je ze een beetje onderhoud dan kunnen ze dus meer dan 60 jaar mee.
De Burco fiets heeft nog een velgrem met stalen stangen. Onverwoestbaar. De koplamp is ook nog origineel. Een prachtig plaatje zit voorop. De fietsenmaker blijkt er verstand van de hebben. Hij laat wat andere fietsen op zijn telefoon zien. Een Simplex en een Gazelle. Ook een Fongers fiets. Fongers werd gebruikt door de KNIL. Heel populair. De Nederlanders hebben hier het fietsen ingevoerd. Ik heb al eerder over de Bloemenfietser geschreven. http://gazendam.blogspot.nl/2012/12/bloemenfietser_5.html
In Thailand en vooral Maleisie zie je vooral oude Engelse fietsen.
Simplex is een allang opgeheven merk uit Amsterdam. Ze hadden een fabriekje ergens op de Overtoom. Probeer maar eens een Simplex te krijgen in Nederland!
Je kunt je afvragen hoe het kan dat hier veel meer oude Hollandse fietsen rondrijden dan bij ons. Fietsen is hier vooral iets voor de armen. Je bent er zuinig op. Je gooit ze zeker niet weg. Gestolen worden ze ook niet. Geen pekel hier. En ze hebben kennelijk allemaal een extra tropenbehandeling gehad. Ze roesten minder.
Ik zeg tegen de taxichauffeur dat hij zuinig moet zijn op zijn collectersitem. Het woord Collectorsitem gaat de hele groep rond die om ons heen staat. Ze knikken er ernstig bij. De chauffeur vraagt hoeveel ik er voor wil geven. Hij wil hem wel inpakken voor me, zodat ie meekan naar Holland.
Abonneren op:
Posts (Atom)