donderdag, april 03, 2008

Tonga


Gisteren zijn we op Tonga aangekomen. Na een mooie vlucht via Auckland en een heel korte nacht niet slapen kwamen we hier aan. We zitten midden op het hoofdeiland Tongatapu vlak bij de hoofd"stad". Leonie noemt het een dorp en dat is het ook wel. We zitten in een door een duitse mevrouw en haar zoon gerund paradijsje dat te bereiken is via een hobbelweggetje. We hebben een luxe fale, een huisje met rieten dak in een tuin vol met bomen, bloemen, bananen enz enz. Luxe is het huisje zeker, ik zit dit nu daar te tikken en de computer zit op de wifi van Sven de duitse zoon. Onze computer werkt dus prima, maar de telefoons uit Nederland die werken hier niet.
Het is hier niet zo'n bounty eiland. Daarvoor moet je een paar eilanden verderop zijn. Vandaag hier rond gefietst, een beetje in de regen (lekker fris). Bijna iedereen groet je hier als je voorbij komt. Wel is het opletten het verkeer. Hier geldt het recht van de sterkste. De auto met de brutaalste bestuurder neemt voorrang ook al komt ie van links.
Gezellige mensen, er wordt veel gelachen. En ook lekker en veel gegeten. Tjonge wat zijn ze soms groot en dik hier. Onze taxi chauffeur was een kop groter dan ik, maar in de breedte daar paste ik wel drie keer in. Toch liep hij zo met onze 2 koffers van 23 kilo weg en zette ze gewoon achter in de auto.
Veel stalletjes hebben geen ruiten, maar tralies. Als je te lui bent om uit te stappen rij je gewoon tot voor het raam en krijg je je spullen aangereikt. Al met al nog weinig toeristisch. Je kan hier bijvoorbeeld geen petje of handdoek kopen met Tonga erop. Airco dat kom je helemaal niet tegen in winkels en huizen.

3 opmerkingen:

loes zei

Hoi Leonie en Bert,
Ik had zojuist een heel verhaal zitten typen over hoe het er hier aan toe gaat en in reactie op jullie reis. Helaas ben ik een beetje een digibeet en had ik nog geen account om te reageren, dus ik neem aan dat mijn hele verhaal nu in de een of andere prullenbak ligt. Het was natuurlijk een bijzonder leuk verhaal, maar ja, met een geheugen als het mijne kan ik dat niet nogmaals opschrijven. Misschien een andere keer.
Heel veel plezier en geniet ervan.
Liefs, Loes

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
bertg zei

Ha Loes,
ja kan gebeuren dat de hele handel verdwijnt. Zal wel ergens goed voor zijn. We zijn anders best nieuwsgierig hoe het bij jullie gaat. De muziek missen we. Maar ach dat komt in de USA wel. En we hebben inmiddels kaartjes voor Leonard Cohen in Amsterdam. Die ouwe brombeer willen we toch wel eens horen.
In Tonga is het zo dat de bus waar de beste muziek wordt gespeeld het drukst bezet is. Wat voor muziek kan je al van 50 meter afstand horen.
Liefs Bert en Leonie