zondag, december 14, 2014

Air Asia

Al eens bij Air Asia geboekt? Al eens een stresstest met glans doorstaan? Dacht je dat boeken bij Ryan Air een crime is?

Vliegen met Air Asia is goedkoop, meestal op tijd en met nieuwe vliegtuigen. Daarover geen klachten. Maar voordat je zover bent moet je wel talloze hobbels nemen.
Ik ben net een uur bezig geweest op een boardingpas te printen voor een vlucht van Bangkok naar Siem Reap in Cambodja. Gisteren was ik er na een half uur uit frustratie maar opgehouden.
Bij elkaar heb ik  gisteren en vandaag tweeenzeventig keer(72) keer Netherlands uit een dropdown menu aangevinkt. Dat komt omdat het steeds mis gaat, en omdat ik moet aangeven dat Leonie en ik in Netherlands geboren zijn, in Netherlands wonen en dat ons paspoort in Netherlands uitgegeven is.
En dan te bedenken dat ik al op een inlog scherm en bij boeking heb aangegeven dat ik uit Netherlands kom en daar ook nog woon.

Bij boeking van je ticket begin je met een hele lage prijs. Aan het einde van de rit heb je door allerlei extra's je ticketprijs bijna verdubbeld. Je moet betalen voor drank, eten, koffer meenemen, plaats kunnen boeken, plaats in vliegtuig enz. En elke keer wordt aangenomen dat je wel een annuleringsverzekering wil. Die is alleen uit te zetten als je heel nauwkeurig leest en op twee pagina's een verborgen knop aanklikt.
Maar goed heb je eenmaal geboekt dan kan je een paar dagen voor vertrek je boardingpas printen. Goeie service, maar je moet dan begint het gedonder opnieuw.

Maar het kan erger:
Twee jaar geleden hadden we een vlucht geboekt met AirAsia van Phuket naar Bali. Die ging niet door want ze stopten met vliegen tussen Phuket en Bali. Verder hoorden we niks van ze. Toen ik vroeg of zij het betaalde bedrag wilden terugstorten werd dat verzoek afgewezen. Zij zagen geen geldige reden daarvoor. Wel kon ik opnieuw een verzoek indienen voor het terugvorderen van de betaalde vliegtuigbelasting. Als ik tenminste een geldige reden kon aangeven waarom ik niet wilde vliegen!

Toch blijven we met ze vliegen. Ach als je eenmaal je pas hebt dan valt het allemaal best mee.Ze vliegen overal heen. En ze zijn goedkoop. Ons goedkoopste ticket met Air Asia was van Kuala Lumpur naar Penang en in Maleisie. Een uurtje vliegen. Ons ticket kostte een (1 ) dollar, inclusief toeslagen kwam dit uit op vijftien (15) dollar. En dan neem je zo'n website voor lief.


Ook leuk: als de buschauffeur zich verveelt, kan hij altijd nog de TV aanzetten

Geen opmerkingen: